Tak tedy věc se má asi takto.
U střelných zbraní (v tvém případě luku) se AB, tedy bouns k útoku zvedá pomocí obratnosti. Bonus za obratnostn např. při obratnosti 20 je +5 se přičte k základnímu AB (bonusu k útoku) jež se automaticky dle předem daných pravidel za lvl postavy.
Postavy jsou rozděleni do tří tříd podle nichž se jim řídí přírustek AB za lvl, pracovně si je je můžeme nazvat:
Bojovníci (babrbar, válečník, paladin, hraničář, torm,trp. obránce,čer. strážce atd.) a ti za každý 1 lvl do 20 lvl dostanou +1AB
Pološroti (kněz, druid, bárd, zloděj, stínový t., měňavec, dračí učedník at.) a ti dostávají 3/4 AB v levelech - prakticky to znamaná že na 1lvl dostane 0, ne 2,3,4 lvl dostane po 1AB, na 5 lvl dostane zase 0, na 6,7,8 lvl zase po 1AB a tak pořád dokola.
Šroti (mág, zaklínač, pán smrti atd.) ne ti to mají 1/2 za lvl - což v praxi znamena že na 1lvl nic, na 2 lvl +1AB, na třetím zase nic, na 4 zase +1AB a tak pořád dokola.
Zvláštní skupinou je mnich při boji beze zbraně nebo s kamou (kamami), v případě zájmu mohu také rozepsat jinak doporučuji NWN wiki -
http://nwn.wikia.com/wiki/Main_Page.
Existuje ještě jedna vlasnost přes kterou se dá střílet a to je moudrost, někteří to nazývají bioware bugem

, ale já ji mám rád - vhodné pro mnichy, kněze, druidy atd.. K tomu aby to takto fungovalo je třeba vzít feat ZEN střelba, která místo propisování bonusu z obratnosti zařídí propisování bonusu z moudrosti.
A jak do toho všeho zapadá síla ptáš se ....
1) na Thalii je síla určijící vlastností pro používání zbrojí, štítů a zbraní ... mimochodem tohle je myslím velmi povedené a k použití krátkého luku musíš mít sílu v základu 8/-1 a k poižití dlouhého luku 11/0 ... to je neměný fak a bez toho nelze danou zbraň dobře (tedy bez postihu) používat
2) na a pak ještě je možno nalézt, vyrobit, koupit střelné zbraně, které mají vlastnost SILNÝ, například SILNÝ +5 a to znamená, že tato zbraň je schopna bonus za sílu do výše +5 připočíst ke způsobovanému zranění, tedy že poku má střílící postava sílu 20/+5 pak těch +5 se přičte k výslednému způsobenému dmg.
Jinak síla do výpočtu bonusu k útoku nevstupuje AB nikterak nezvedá a neovlivňuje, jinak je to samo sebou u boje na blízko.
Důležitá čísla AB v základním tvaru - píše se to ve statistice postavy jako " zakladní útok (myslím)" jsou pro postavy do 20 lvl tyto 6 - přidá druhý útok, 11 - přidá třetí útok a 16 - přidá 4 útok jednoruční, obouruční s střelnou zbraní, u boje více zbraněmi, oboustranou zbraní do toho vstupují další proměnné, ale systém je stejný. Vyjímku opět tvoří to mnochovské naspeedované prasátko.
Pokud zůstali nezodpovězení otázky, rád rozvedu.