Thalie
http://thalie.pilsfree.cz/forum/

Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?
http://thalie.pilsfree.cz/forum/viewtopic.php?f=1&t=5077
Page 6 of 9

Author:  Nalkanar [ 15:14 09. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Sielencer wrote:
Jako řešení bych viděl nabrat více DM z řad zkušenějších hráčů, popřípadě jak už tady někdo navrhl, přidat těmto starším hráčům nějaké možnosti navíc.
Například by se takový hráč mohl stát členem mágů Azurové věže, velitelem Ivorské domobrany nebo koupit hostinec U Racka a mohl by se například i do členů domobrany vtělit a s hráči komunikovat
(pakliže by nebyl problém nastavit, aby se danému hráči zobrazil text napsaný do party pouze v blízkosti např. té domobrany).


Zkoušeno na EQ, prakticky moc nefunguje. Každý takový "starší hráč" si stejně po chvíli jen vytvoří skupinku, se kterou hraje a kteří z něj profitují a on z nich, díky svému postu. Nováčci pak vidí jen elitářství takovýchto skupin a účel nefunguje. Samozřejmě vybráním vhodných lidí by to jakž takž šlo eliminovat, ale každý má kamarády, se kterými hraje především, než aby se zajímal o každého nováčka. A hlavně jak můžou DMka zaručeně poznat, že vybrali toho pravého?

A evidovat předání na fóru? Tam si můžeš psát, co chceš, takže by musel stejně existovat nějaký záložní hlídací systém, který by vše přesně evidoval a dalo se to podle něj ověřovat = více práce pro skriptery.

Author:  wsweetjane [ 13:37 10. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Nalkanar wrote:
Sielencer wrote:
Jako řešení bych viděl nabrat více DM z řad zkušenějších hráčů, popřípadě jak už tady někdo navrhl, přidat těmto starším hráčům nějaké možnosti navíc.
Například by se takový hráč mohl stát členem mágů Azurové věže, velitelem Ivorské domobrany nebo koupit hostinec U Racka a mohl by se například i do členů domobrany vtělit a s hráči komunikovat
(pakliže by nebyl problém nastavit, aby se danému hráči zobrazil text napsaný do party pouze v blízkosti např. té domobrany).


Zkoušeno na EQ, prakticky moc nefunguje. Každý takový "starší hráč" si stejně po chvíli jen vytvoří skupinku, se kterou hraje a kteří z něj profitují a on z nich, díky svému postu. Nováčci pak vidí jen elitářství takovýchto skupin a účel nefunguje. Samozřejmě vybráním vhodných lidí by to jakž takž šlo eliminovat, ale každý má kamarády, se kterými hraje především, než aby se zajímal o každého nováčka. A hlavně jak můžou DMka zaručeně poznat, že vybrali toho pravého?

A evidovat předání na fóru? Tam si můžeš psát, co chceš, takže by musel stejně existovat nějaký záložní hlídací systém, který by vše přesně evidoval a dalo se to podle něj ověřovat = více práce pro skriptery.



No ale když se přijala nová pravidla pro guildy a cechy - když se dali volné ruce spolkům s tím že si musí pozornost DMs v podstatě zasloužit a zviditelnit se ve hře sami - je řešení nabrat více DMs celkem na snadě - bude spousta skupinek ano ale to byl asi záměr, ne? Nebo sem to nepochopila??? :shock: (zase :biggrin: )

Author:  kucik [ 13:49 10. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Rozhodně bysme rádi nabrali více DM, ale není moc kde brát. Myslím si, že i z historie působení DM je vidět, že DM dělalo spousta hráčů, tedy na přijmutí DM nejsou tak velké nároky, ale největší problém je, že málokdo ten zápřah vydrží.

Author:  zachy [ 11:09 12. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

kucik wrote:
Rozhodně bysme rádi nabrali více DM, ale není moc kde brát. Myslím si, že i z historie působení DM je vidět, že DM dělalo spousta hráčů, tedy na přijmutí DM nejsou tak velké nároky, ale největší problém je, že málokdo ten zápřah vydrží.


Největší omezení je, že pak postavy hráče, který dělá DM, nesmíš hrát postavy zapojující se do dění ve světě, ani nijak konfliktní postavy.
:(

Author:  Xaarth [ 15:14 13. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Thalie mě nejvíce bavila po wipe, když jsem přišel z Démony. To byla doba, kdy se chodilo v partách, prahvozd se šel jedině s Wallem a to ještě jednou za měsíc a nebyli tu žádní lvl 30 a podobný, kteří teď k sobě nikoho nepotřebujou. Po nějaké době vziknul craft (což je skvělá věc), ale po chvilce začali vzikat věci +5 (můj názor je, že by bohatě stačili pouze +3 a lepší si kupovat u dobrodruha) a díky těmto věcem, začali hráči zvládat více dungu a rychleji expit. Jakmile se tu nespočetně hráčů dostala nad lvl 25 přišla mi Thalie, že ztratila to svoje kouzlo, které do té chvíle měla, proto jsem tu přestal hrát.

Author:  Snekoun [ 15:36 13. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Hral jsem Drd, AD&D, D&D a mraky podobnych her. Momentalne hraji Pathfindra zalozeneho na klasickych 3,5.
Pak hodne deskovek a ruznych war strategiich.
Nwn jsem zacal hrat kdyz jsem nemel cas se schazet s partou na D&D.

Nejdo o to prilakat ani nove hrace, ale udrzet ty stavajici, kteri jsou nejlepsi reklamou pro server. Nwn je natolik stara hra ze tezko prilaka nejake nove ( nikdy nehrajici NWn ) hrace. Konkurence je spousty a bude ji jeste vic.
Nwn funguje uz podle nekolik let zpusobem doporuceni od znamych ci blizkych.

Dulezite je delat male dobrodruzstvi, ktere hrace zabavi a neroztahuji se do nekolika tydnu ci mesicu. Protoze na pokracovani se hraci spatne schazi. Proto mam radeji male akce casteji, nez mega akce jednou tydne.

Nazor novacka :ewink:

Author:  Sielencer [ 12:21 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

kucik wrote:
Rozhodně bysme rádi nabrali více DM, ale není moc kde brát. Myslím si, že i z historie působení DM je vidět, že DM dělalo spousta hráčů, tedy na přijmutí DM nejsou tak velké nároky, ale největší problém je, že málokdo ten zápřah vydrží.


Určitě by bylo mnohem lepší a jednodušší mít víc DM nežli dát nové pravomoci starším hráčům. Nevím sice o jak velký zápřah se jedná,
ale možná by ale stálo za zkoušku jej poněkud zmírnit. Sám jsem viděl jak někteří hráči DM posty opouštějí, snad právě kvůli nedostatku času.

Dle mého názoru by zvýšení průměrného počtu DM ve hře, z fóra odstranilo drtivou většinu nelibost vyjadřujících příspěvků a vedlo k větší interaktivitě (zábavě) serveru.
Tak prosím dobrovolníci, hlaste se u vedení týmu :)

Author:  kucik [ 12:32 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Nerozumim. Co zmírnit? Nebo jak?

Author:  Sielencer [ 12:54 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

No říkal jsi že málokdo ten zápřah vydrží. Měl jsi tím namysli psychickou zátěž vyplývající z hraní nebo prostě břímě které Tým naloží na záda mladému DM adeptovi,
které musí unést aby se stal právoplatným DM?

Já to pochopil jako druhou možnost a i když nevím, co všechno obnáší, napadlo mě že kdyby neměl naloženo tolik, došel by dál :)

Author:  kucik [ 13:00 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Naloženo má zpravidla od hráčů. Jsou tu hráči, se kterými debatovat je dost náročné a už pár DM si řeklo, že jim to prostě za ty nervy nestojí.

Author:  Sielencer [ 13:18 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

To docela chápu, ale jako důvod k rezignaci bych to zase neviděl. Bud mu DM muže s něčím pomoci (pokud si to hráč zaslouží), nebo nemůže a není se o čem dále bavit...

(Docela mě vždy fascinovala myšlenka, proč existuje tolik nwn serverů a každý má se své mouchy na jejichž doladění není čas.
Bohatě by stačil jeden pořádný RP server, otázka je kdo je ochoten vzdát se toho svého a přidat se k jinému týmu. Nikdo.
Škoda že tehdy padl projekt Mintaky, dál takový trend mohl pokračovat a třeba by to jako jeden svět skončilo).

Jinými slovy jsem chtěl říct, že kdyby existovalo cca 1 DM na 7 PC, tak svou dynamikou by svět byl k nepoznání...

Author:  Bahnak [ 13:23 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Přesně jak říká KUCIK, nikdo z teamu nikomu nenakládá na hrb žádnou práci. Naopak vždy jsem viděl (a jako adept sám poznal) snahu starejch vlků pomoct mi se začátky, vysvětlit vše co to obnáší, prostě mi pomáhali všichni vstřícně a odpovídali mi i na sebevětší kraviny (což mi připomíná že ty kraviny občas melu i dnes že...), stejně tak se dnes já snažím pomoct novým silám, ať už v zaškolování či pomoci s konzolí, tak na foru. Je jen na adeptovi jak se ke své pozici postaví a co začne vytvářet. Nikdo nikoho do ničeho nenutí, v prvé řadě sám adept musí vědět proč dělá to co dělá a co mu to přináší. Každej z DM (novej nebo starej) má své cíle, někdo rád škádlí, někdo rád vymýšlí Q, někdo vytváří propracované long Q, někdo to celý skládá jak puzzle do reálií, ten dělá to a ten zas tohle, a všichni dohromady uděláme moc :-D
Stávající počet adeptů či DM není závratný, ale ani nedostačující, je nás tak akorát. Síly navíc by se určitě hodily, ale dotyčný musí mít o tuto funkci sám zájem a musí si uvědomovat zodpovědnost, která s touto funkcí přichází.
Hodně adeptů se do toho vrhá po hlavě a po měsíci jim začne docházet, že od toho čekali něco úplně jiného.
Jasně že dříve nebo později se team vždy protřídí, někdo holt nemá tolik času aby se aktivně věnoval DMkování, škola, práce a přítelkyně bývají mnohdy důvodem, proč DM opouští svůj post. Ale stejně tak může DM i odejít protože je zklamaný, naštvaný či prostě zhroucený. A ano, můžou za to i hráči.
Ale to jsme trošku zahnuli od hlavního tématu tohoto TOPICu, takže zpět do kolejí.

Stále přemýšlím jak přilákat nové lidi ke staré hře v době, kdy omladina mastí svoje WOWka, DOTA, a nespočet jiných mnohdy graficky lépe provedených her.
Ano, je období útlumu (slunko svítí a tráva se zelená) a hráčský příliv očekávám někdy začátkem září, ale fakt jde o to, že se lidi točí stále dokola a pozvolna ubývají.
Ten hraje NWN tam, ten támhle, toho už to tam nebaví tak jde zase jinam. Ale kde nabrat úplně nové lidi?

Author:  LDamian [ 13:28 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Sielencer wrote:
No říkal jsi že málokdo ten zápřah vydrží. Měl jsi tím namysli psychickou zátěž vyplývající z hraní nebo prostě břímě které Tým naloží na záda mladému DM adeptovi,
které musí unést aby se stal právoplatným DM?

Já to pochopil jako druhou možnost a i když nevím, co všechno obnáší, napadlo mě že kdyby neměl naloženo tolik, došel by dál :)


1. Studium všech věcí co DM potřebuje vědět (používání nástrojů, reálie, dění ve všech guildách, DM fórum je snad stejně rozlehlé jako tohle veřejné co se týče informací - je to jako bys přišel na Thalii nový a muses ses vše naučit. Potřebuješ vědět hodně o NPC a vůbec. Tohle vše musíš předtím nebo v podstatě zároveň, co se teprve stáváš užitečným. Navíc NWN systém není nijak zvlášť přátelský pro DM, ještě stále mne občas postraší jednoduše zvolitelná možnost - přemístit všechny hráče na zvolené místo. :wink:

2. Žere to čas. Hodně času a leckdy strávíš hodiny ve hře přípravou něčeho, co pak není, potřebuješ se domlouvat s hráčema, domlouvat s DM, kdy kdo logne, připravovat si podklady, upravovat lokace (a pak třeba spadne server a 5 hodin příprav je v háji)... v podstatě podobné, jako když vedeš hráčskou gildu v tomto. Pokud už jsi měl předtím s časem problémy, tak tady mohou ještě narůst, ale zároveň už tě nenutí logovat snaha expit postavu ani chuť jít s kamarádama na výpravu. Takže tě to do hry může přestat tahat, ty začneš víc řešit reál a najednou vlastně neloguješ.

3. Jsi omezený ce se týče tvých herních možností. DM jsou většinou vybíráni z hráčů, co už se tu nějak projevili v dobrém a ti už mají často rozjeté postavy, jsou aktivní v guildách a podobně. To musíš jako DM omezit. Prostě DM nemůže být jako hráč příliš aktivní v CvC i pokud by jinak byl se svou postavou (není to fér vůči ostatním, protože má víc informací), nemůžeš být moc aktivní v nějaké gildě (stejný důvod a navíc to svádí k subjektivnímu pohledu na hru) a podobně. Takže postupně vnímáš, že jako hráč se zhoršuješ v ovládání své postavy a i když se třeba ve hře dějí velmi zajímavé věci (vznikne nový spolek tvých kamarádů, tvoji kamarádi dostanou někde na budku, parta kterou máš řád začne konečně zase pořádně hrát a chodit dungy a mizet ti s levelem, zajímavé IC dění...), tak vlastně nemůžeš jako hráč moc reagovat.

4. Musíš si vytvořit určitý odstup vůči svým kamarádům ve hře a to postupně začne měnit vaše vztahy. Původně jsi s nimi třeba na nějaké DM nadával a teď jsi náhle v "nepřátelském táboře", zjistíš, že věci nejsou černobílé a musíš být loajální k týmu. Zjistíš také, že podobně jako tě někteří lidé často posuzují podle postavy co zrovna aktuálně hraješ a neoddělují striktně to co jsi jim provedl s postavou od konfliktů hráčů, tak podobně ti mají někteří lidé ještě i po měsících, případně letech za zlé co jsi jim provedl s npc.

5. Dřív nebo později zákonitě narazíš na lidi, se kterými budeš mít spor, kteří se tě budou snažit naštvat, znechutit a nebo prostě se jen chovají stylem, že tě neustále vyčerpává ovládat se, abys po nich nevyjel. Zatímco jako hráč je prostě pošleš do pr..... a ignoruješ je, jako DM to tak úplně nejde, pokud chceš být fér a reagovat za svět. Takže i když ti někdo už po padesáté píše kvůli hovadině, co tě neřeší bavit, snažíš se nějak aspoň v nutné míře vyhovět. Kromě toho dřív nebo později se do tebe nejspíš někdo obuje i na fóru. Buď vážně uděláš chybu a nebo si prostě jen nesedneš s někým, kdo má jako hráč jiný styl hraní (DM vzešlá z rp hráčů mívají někdy problém s notorickýma creeperama, kteří znají perfektně systém a obráceně). Časem je někdy těžké ubránit se znechucení, zejména pokud jako nováček začínáš s nadšením a ideálama co všechno uděláš a změníš a tak. :wink:

6. Máš mnohem větší možnosti než jako hráč, takže je zde mnohem větší pokušení jich zneužít. Vytáhnout kamaráda od Astharotha nebo třeba boostunout svou postavičku, když vidíš, jak ti ostatní se kterými si hrál utíkají s levelem a výbavou. I tohle se stalo pár jinak dobrým DM osudným.

7. Tvůrčí krize. Leckdy jsi loglý jako DM, máš pocit že hráči ani nechtějí dělat něco jiného než creepit nebo kraftit a že je vlastně ani nemáš jak pobavit a zlepšit jim hru. Lidi se kterými máš rozjetý dlouhodobý quest do kterého jsi vrazil hromadu času přestali logovat a nebo začali hrát něco jiného, případně naposledy hru projeli a od té doby nemají zájem. Když máš štěstí, narazíš na někoho, kdo hraje zábavně a ten ti pak znovu dodá inspiraci reagovat na jeho hru. Když máš smůlu, tak třeba začneš zpestřovat spawn skupince v dungu a ta reaguje po první známce reakcí npc tak, že jeden z nich zabrblá něco o tom, že "tady si zase někdo blbě hraje - koukne se k obloze" a všichni se otočí a odejdou, případně po chvíli odlognou. A pokud už tak máš pocit, že jsi tam vlastně zbytečně, tak tě to může po pár podobných situacích dorazit. Ještě narazíš párkrát na někoho, kdo zneužívá systém a musíš zasáhnout (a to také není příjemné ani pro DM) a přestáváš mít motivaci a stává se z tebe zahořklý policajt. Až pak prostě takové DM může skončit na vyhoření. :wink:


Celkově je to všechno samozřejmě tlak a zdaleka ne každého to baví zvládat dlouhodobě. Je to tak trochu jako být povýšen do pozice šéfa týmu, ve kterém jsi byl předtím dobrým pracantem a měl tam řadu kamarádů. Až na to, že dostaneš sice spoustu nových povinností, ale nedostáváš prakticky žádné výhody navíc, které bys mohl nějak využít.

Na druhou stranu dělat DM je zábava. Leckdy naprosto skvělá a nenahraditelná, pokud tě tahle pozice ve hře láká a baví. Máš mnohem větší přehled o dění a tak si můžeš spoustu věcí lépe vychutnat (i když se jich jako hráč už neúčastníš). Máš větší vliv na to, kam bude Thalie směřovat. A spousta dalších skvělých věcí, kvůli kterým stojí za to být DM. :)

Author:  DenGrasse [ 13:58 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Hezky napsáno.

Author:  J.F.Payne [ 14:05 23. May 2011 ]
Post subject:  Re: Problém nwn komunity: stále stejní hráči, jak přilákat nové?

Naprosto souhlasím, snad bych ještě zmínil "běžnou DM agendu" jako věc, která DMku bere asi nejvíc chuti do hry: nutné reakce světa na čísi prasení, trestání prohřešků, následné sáhodlouhé a nikam nevedoucí diskuze s provinilci nebo roleplay ignoranty - a pak samozřejmě rozhodování těžších herních záležitostí jako jsou rozsudky nad IC zločinci, rozhodování sporů mezi frakcemi a nebo pro postavy nepříznivé stavy (například po nějaké snaze). To hráči obvykle neberou pozitivně a vzniká další "demotivátor". Alespoň z mých zkušeností.

Page 6 of 9 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/