Já o tom nic nevím,ale do mailu mi přišla testovací recenze kámoše co to zkoušel. Pro obohacení diskuse přikládám.
--------------------------------------
Malé udání z prvních dojmů weekendové pařby TES V: Skyrim, určené těm, které by to mohlo zajímat. Pro šťouraly upozorňuji, že je to můj osobní náhled, nikoli převzaté oficiální prohlášení. Navíc jde o zážitek z velmi malé části hry na nízkém levelu.
Pros:
Naprosto úžasná grafika, asi nejlepší, co jsem zatím v jakékoli hře viděl.
Solidně propracovaný příběh.
Celkem zajímavé questy.
Poměrně rychlé pěší cestování.
Zajímavý crafting systém. (Komplikované provádění vlastního craftění patří spíše pod mé stížnosti na idiotské UI, ale jinak mně to fakt baví, tedy specielně kovařina a to, co k ní patří. Alchymie je klasika a enchanting je záležitost pro vyšší levely.)
Cons:
Prakticky nepoužitelné uživatelské rozhraní. To zbodali dokonale, takovou sračku jsem snad ještě nezažil. Dalších pár výhrad patří v podstatě pod tento problém.
Otřesný inventář.
Idiotské přiřazování klávesových zkratek, které navíc nedrží a občas se samy vymažou (může být bug?). Nenašel jsem způsob, jek přiřadit konkrétní kouzlo nebo zbraň určené ruce tak, aby to drželo. U mága jsem se naučil s tím nějak pracovat, u warriora to jde jen s obouruční zbraní nebo (pouze částečně) když dualwielduješ dvě stejné zbraně. Pokud chceš použít v každý ruce jinou zbraň, tak se to po prvním přepnutí na něco jinýho (třeba heal kouzlo) rozesere a už to nejde. Musíš si ty věci equipovat v rozhraní Favorites, což sice jde celkem snadno, ale je to opruz.
Absence vizuálního rozhraní postavy (HUD). Někomu to tak může vyhovovat, ale mohli to dát vypínací. Sice vidíš tři hlavní atributy (Životy, Mana, Stamina), pokud se snížily a doplňují se, ale na plnejch zmizí.
Absence indikace stavu postavy. Tohle je snad první hra, ve které prostě nevíš, co má tvá postava za buffy a debuffy. Asi hodinu jsem lítal světem a lidi mi říkali, že špatně vypadám a až když jsem se čirou náhodou podíval do rozhraní kouzel, zjistil jsem, že mám nějakou disease, která mi dává postihy a já to vůbec nevěděl. Když si sešlu na sebe štítový kouzlo s trváním minutu, tak to nikde nevidím. I v debilním Oblivionu jsi měl na tohle ikony. Tady nejsou, což naprosto nechápu.
V questlogu nejsou o questu žádné dohledatelné informace, takže nevíš, kdo ti ho zadal ani další detaily a po chvíli hraní se to prostě všechno pamatovat nedá. Sice máš kompas, ale to není tak úplně ono.
Questy se ti zapisují do questlogu automaticky a nejdou odmítnout, i když o ně nestojíš. Sice ti občas řeknou, že když nechceš, tak to plnit nemusíš a můžeš se na to vyprdnout, ale v logu ti to straší dál.
Bugy, ale to je u nové hry normální. Parkrát mi to spadlo a s jedním panákem (rasista náčelník říká hodnému Redguardovi negr
) jsem takhle uvízl v questu pro Kompaňony, protože když vlezu do lokace, kterou mám vykydlit, tak hra spadne. To ale snad nějak napraví patche.
O nutnosti Steamu pro single player hru z DVD se asi nemusíme bavit, to je sračka vždy, přestože mi Steam jinak nevadí a mám z něj pár her.
Celkový závěr:
Špatné rozhraní drasticky snižuje hratelnost jinak úžasné hry. Mám-li být upřímný, po asi dvou hodinách zápasu s UI jsem velmi vážně uvažoval o tom, že to odinstaluju a zapomenu na to.
Pár osobních postřehů:
********************************
POZOR, MALÉ SPOILERY********************************
Nedokážu si představit, že by se jakákoli reálná osoba, rodilého Imperiála nevyjímaje, rozhodla bojovat za Impérium po tom, jak s ní na začátku Legionáři zacházejí. Navíc i z hlediska lore je Impérium v současné podobě dost fuj a Thalmar, který je ovládá, je jednoznačně za zlouny. Navíc z roleplaying hlediska si volíš stranu prakticky ihned na začátku, kdy se musíš rozhodnout, jestli zdrháš s rebelem nebo vojákem a v průchodu cvičným dungem zabíjíš vojáky protistrany. Z technického hlediska to je ovšem jedno. I když v Helgen Keepu zabiješ pár Imperiálních legionářů, nebo naopak pár rebelů, venku se tím nikdo zabývat nebude a ty se můžeš přidat ke komukoli. Jde o roleplay. Skutečnou volbu děláš mnohem později a k tomu jsem se ještě nedostal.
Boj se zbraněmi je poněkud chaotický. Navíc v pohledu ze třetí osoby (TPS) se prakticky nedá bojovat, efektivně to jde jen v klasickém TES stylu first person (FPS). (Můj názor. Někomu to v TPS možná jde líp, já jsem známá lama.)
Po zvládnutí základů se mi ukázalo, že přinejmenším na nižších levelech je pure mág daleko brutálnější kydlič, než jakejkoli warrior se zbraněmi. (Plížila s lukem jsem nezkoušel, to mně moc nebere)
Údery a kouzla je třeba na cíl směřovat kurzorem ručně, stálý výběr cíle jako ve WOW tady neexistuje. To má své výhody i nevýhody a je to asi dost individuální. Například já s mýma olšovýma rukama poměrně často míjím kouzlem nebo zbraní cíl.
Animace při overkillu jsou sice pěkné, ale pokud se na tebe v té chvíli sápe ještě jiný mob, než mrtvola na tvém meči (což je běžné), tak to je trochu problém (ale tohle se dá vypnout). U mága je to v pohodě, ale zase když mi mob uletí po kritičáku fireboltem přes půl mapy, tak se pak blbě hledá kvůli lootu.
Ač Alchymii zařadili do zlodějských dovedností, což celkem chápu, protože tak dali čórkařům craft, je to prakticky nezbytnost pro kouzelníky. Zatímco warrior bez Staminy furt může moba mlátit sekeromlatem, akorát bez power attacků, kouzelník bez magicky je mrtvý kouzelník, takže musí mít vždy hafo lektvarů na životy a manu. Sice jdou i koupit a něco se sežene v lootu, ale specielně kouzelník se bez vlastního alšemického craftu neobejde.
Asi první hra co hraju (možná trochu po LOTRU), kde craftěné brnění bývá lepší, než lootové či quest rewardové na daném levelu, ale musíš se craftu věnovat. Na vyšších levelech už tohle ale určitě platit nebude, protože postava bude jistě levelovat rychleji než craft, pokud se tedy nerozhodneš být kovářem a místo hraní nebudeš jen těžit rudu a craftit (což ale klidně můžeš udělat).
Pseudoplastická mapa je sice zajímavá, ale orientaci moc neusnadňuje.