Analýza bodů dovedností:Momentální úprava dovednostních bodů dobrodruha je pevně stanovena na 19 bodů.Vycházím ze základních povolání, kterých se úprava mechaniky týká (dovednostní body jsou brány z mechaniky NT, kromě druida):
Barbar(4), Hraničář(4), Paladin(2), Bojovník(2), Mnich(4), Bard(4), Tulák(8), Čaroděj(1), Zaklínač(2), Klerik(2), Černokněžník(2), Kurtizána(8), Druid(4)
Pro zjednodušení rozdělíme povolání dle počtu bodů dovednosti a uvedeme počet zastoupení:
8 bodová x 2
4 bodová x 5
2 bodová x 5
1 bodová x 1
Celkový součet bodů povolání/počet povolání= 3,615 zaokrouhleně máme v průměru 4 body na povolání.
Počty bodů pro jednotlivá povolání na prvním a druhém lvlu bez ohledu na inteligenci a rasu:
1 lvl 2 lvl celkem
19 + 8 = 27
19 + 4 = 23
19 + 2 = 21
19 + 1 = 20
Celkový počet bodů na 40 lvlu bez ohledu na inteligenci a rasu:
8 bodová = 331
4 bodová = 175
2 bodová = 97
1 bodová = 58
Počty bodů pro jednotlivá povolání na prvním a druhém lvlu s ohledem na inteligenci a rasu
(pro jednoduchost zvolíme bonus inteligence(INT) rovno 0 a rasu s bonusem dovednosti):
1 lvl 2 lvl celkem
19 + 8+INT+1 = 28
19 + 4+INT+1 = 24
19 + 2+INT+1 = 22
19 + 1+INT+1 = 21
Celkový počet bodů na 40 lvlu s ohledem na inteligenci a rasu:
8 bodová = 370
4 bodová = 214
2 bodová = 136
1 bodová = 97
V tomto modelu je vidět, že některá povolání na pevném nastavení vydělala a jiná zase prodělala.
Avšak když zohledníme i inteligenci a rasový bonus, jakož to ve druhém případě, je z nárůstu hodnot vidět, že inteligence a rasový bonus hrají důležitou roli už od základu. Zvláště v případě, kdy se tento bonus pronásobí 4mi, což se neděje a tak přicházíme o podstatnou sumu zkušeností, která je velice znatelná při začátcích postavy.
Nyní změníme nastavení a budeme předpokládat, že mechanika zůstane tak jak zůstane, u prvotních záměrů,
kde má dobrodruh stejný počet skill pointů jako povolání tuláka.Počty bodů pro jednotlivá povolání na prvním a druhém lvlu s ohledem na inteligenci a rasu
(pro jednoduchost zvolíme bonus inteligence(INT) rovno 0 a rasu s bonusem dovednosti):
1 lvl 2 lvl celkem
4*(8+INT+1) + 8+INT+1 = 45
4*(8+INT+1) + 4+INT+1 = 41
4*(8+INT+1) + 2+INT+1 = 39
4*(8+INT+1) + 1+INT+1 = 38
Celkový počet bodů na 40 lvlu:
8 bodová = 387
4 bodová = 231
2 bodová = 153
1 bodová = 114
Naopak v tomto modelu netratí ani jedno povolání, ba naopak vydělávají, protože všechny povolání získávají 4*(8+INT+RASA). Což sice zohledňuje inteligenci a rasu postavy, ale nárůst pro povolání s nízkým počtem dovednostních bodů je mnohem vyšší nežli by mělo normálně býti. V tomto ohledu hodnotím tento systém jako vyrovnaný, ale proporcionálně nepřiměřený.
A teď standartní systém NWN:Počty bodů pro jednotlivá povolání na prvním a druhém lvlu s ohledem na inteligenci a rasu
(pro jednoduchost zvolíme bonus inteligence(INT) rovno 0 a rasu s bonusem dovednosti):
1 lvl 2 lvl celkem
4*(8+INT+1) + 8+INT+1 = 45
4*(4+INT+1) + 4+INT+1 = 25
4*(2+INT+1) + 2+INT+1 = 15
4*(1+INT+1) + 1+INT+1 = 10
Celkový počet bodů na 40 lvlu s ohledem na inteligenci a rasu:
8 bodová = 387
4 bodová = 215
2 bodová = 129
1 bodová = 86
Zde už je vidět škálování jednotlivých povolání velice jasně. Tento systém bere v úvahu jak rasový, tak inteligenční bonus postavy a zároveň nezvýhodňuje žádné povolání na úkor druhého povolání. Ani jiné neomezuje.
Upravený stávající model 19 bodů o respektování ras a inteligence:Počty bodů pro jednotlivá povolání na prvním a druhém lvlu s ohledem na inteligenci a rasu
(pro jednoduchost zvolíme bonus inteligence(INT) rovno 0 a rasu s bonusem dovednosti):
1 lvl 2 lvl celkem
19+INT+1 + 8+INT+1 = 29
19+INT+1 + 4+INT+1 = 25
19+INT+1 + 2+INT+1 = 23
19+INT+1 + 1+INT+1 = 22
Celkový počet bodů na 40 lvlu s ohledem na inteligenci a rasu:
8 bodová = 371
4 bodová = 215
2 bodová = 137
1 bodová = 98
Zde se už respektuje bonus inteligence a rasy, přesto nárust na prvním lvlu není tak patrný vzhledem k tomu, že tento bonus se nijak nenásobí.
A ještě metoda střední hodnoty:Tu bych provedl následovně...(už jsem to dlouho nedělal a nejsem si úplně jist v kramflecích)
Získám střední hodnotu ze součtu všech dovednostních bodů a tu podělím počtem základních povolání na NT včetně druida. Což mi vyšlo 3,6. Systém nebere ohled na desetinná čísla tedy je nutné zaokrouhlit směrem nahoru.
Počty bodů pro jednotlivá povolání na prvním a druhém lvlu s ohledem na inteligenci a rasu
(pro jednoduchost zvolíme bonus inteligence(INT) rovno 0 a rasu s bonusem dovednosti):
1 lvl 2 lvl celkem
4*(4+INT+1) + 8+INT+1 = 29
4*(4+INT+1) + 4+INT+1 = 25
4*(4+INT+1) + 2+INT+1 = 23
4*(4+INT+1) + 1+INT+1 = 22
Celkový počet bodů na 40 lvlu s ohledem na inteligenci a rasu:
8 bodová = 387
4 bodová = 215
2 bodová = 137
1 bodová = 98
Zde je zohledněna střední hodnota i násobení základních bonusů ras. Bohužel pro větší patrnost je potřeba dosadit vyšší inteligenci ve srovnání třeba s 19ctkovým nastavením, aby se dal systém adekvátně porovnat.
Avšak počítá se z průměrné hodnoty, tedy by měl být více vyvážený vůči všem povoláním. To znamená, že by neměl ani moc přidávat, ani moc ubírat.
Poznámka:
Z hlediska extrémů bych vyřadil 1 bodová a 8mi bodová povolání a prohlásil za střední hodnotu 3, ale to by mě asi začali všichni kamenovat.
Taktéž se tu naskýtá poslední řešení a to je sebrat body z dobrodruha úplně.Pokud bude zájem, vytvořím i excelové tabulky, kde by se hodnoty daly snadno měnit a sledovat změny.
Budu rád za všechny reakce. Děkuji. Poroučím se do postele