kucik wrote:
Tohle mě vcelku zajímá. Jelikož nemám prolezlejch moc herních systémů, zajímalo by mě, v čem vidí hráči výhody a nedostatky NWN.
Například ohledně té politiky by mě zajímalo proč to tak je. Zároveň by bylo asi hodně zajímavej průzkum, co je pro hráče zajímavé a co odrazující, jenom nevim, jak něco takového koncipovat a k tomu ještě nad širší základnou respondentů, než jen hráči jednoho serveru.
kucik wrote:
Tohle mě vcelku zajímá....
Například ohledně té politiky by mě zajímalo proč to tak je....
Ja nemohu zas tak moc srovnavat. Je sice fakt, ze jsem hral radu single her a par MMORPG (Ultima Online, Anarchy Online, Everquest II...) a dalsi jsem aspon zkouknul, ale nikdy jsem nemel moc casu vazne hrat vse co mne zaujalo.
Opravdu dele jsem po siti z rpg hral vlastne jen Ultimu Online a NWN. Jinak jsem vzdy daval prednost spis rpg na papire nebo singlu. Ultimu Online jsem na ruznych amaterskych shardech hral hlavne na Dark Paradise 1, Dark Paradise 2, ale nakoukl jsem do vetsiny ceskych shardu.
Porovnavam hlavne s Dark Paradise 2, protoze to je jediny shard, kde jsem hral vazne od zacatku, jako hrac jsem tam zastaval radu dulezitych roli (kral Xarhaazu, Imperialni soudce, zastupce krale Gwalu), delal jsem DM, hlavni quest DM (takze vim, jaky je to pruser, kdyz se po par letech tym zacne snazit dat dohromady realie z mnoha rozhazenych questu od lidi, co uz v tymu ani nejsou), tvoril stale questy (Ultima mnela na to MNOHEM lepsi nastroje), osazoval mapu a tak jsem rekl bych dost hluboce videl do fungovani toho shardu po mnoha strankach. Vzhledem k tomu, ze uz je to peknych par let, co jsem presel na NWN, tak mnoho podrobnosti z jinych svetu uz jsem zapomel a srovnat to je pro mne obtizne.
Ultima OnlinePrvni skutecne MMORPG. I v porovnani s drtivou vetsinou dnesnich her tohoto typu nabizela velkou svobodu a mnoho moznosti co delat - od budovani postavy a trenovani a pouzivani mnoha skillu, pres ucast na gildovnim deni, dobyvani dungeonu, nakup a vlastneni domku, domu, pevnosti i celych hradu. Ochocovani a cviceni zvirat, pestovani rostlin, provozovani remesel od kuchariny po dolovani a kovarstvi, rybarinu, nakup a plaveni se na vlastnich lodich...
IMHO + oproti NWN Oproti NWN nehraje tak velkou roli uroven postavy (neni to DnD system), takze sikovny hrac dokaze i s mnohem slabsi postavou porazit vice rozvinutou.
Persistence predmetu tam neni takovy problem jako tady. Banka umoznuje primo otevrit container s penezma, ale i predmetama - na nekterych svetech omezovany. V domcich mohla byt obrovska hromada takovych predmetu v cele rade do sebe vkladanych truhel a byla to bezna vec, ze hraci vlastni sady zbroji, zbrani, predmetu, ve stajich maji treba nekolik koni a mustangu...
http://uo.stratics.comSvet nebyl rozdeleny na lokace, ale jednolity, umoznoval zcela volny pohyb - nikdy zadne nacitani.
Svety bylo bezne mozno stavet pro vetsi mnozstvi hracu, nez na NWN a nedelalo to takove problemy. Na Dark Paradise 1 bezne hravalo 100-200 lidi, dokonce i na mnohem mensim, domactejsim Dark Paradise 2 (DP2) hravalo tech 30-80 lidi. Proto clovek z Ultimy prisly bude mit v prvni chvili obavu, zda vubec nekdo hraje pri tech "mizernych" 30 lidech. Je to nezvyk.
Ta hra byla od pocatku stavena jako MMORPG. To se projevuje v podstave ve vsem. Co se na NWN pracne dodelava nadsenou skupinou lidi, to v Ultime uz bylo implementovano. Kdyz jsem se poprve nalogoval v NWN jako DM, tak jsem se hrozne smal jak ubohe ma moznosti a jak je pro nej vse pracne a zaroven jak snadne je treba stopnout cely svet nebo ho shodit (pravda, na Ultime bylo mozne smazat najednou celou mapu...

). Hlavni rozdil byl persistence. Na Ultime kdyz jsem jako DM chtel, tak jsem proste vytvoril spawn point, zadal co se z nej ma objevovat (treba 4 medvedi), jak daleko maji chodit, jak rychly maji mit respawn a pozdeji na runUO i celou radu dalsich vecich (treba tvoreni sekvencnich spawnu, kdyz porazeni jednoho druhu npc spoustelo dalsi nebo se objevovaly itemy ze kterych se tvorily cele slozite pasti...).
Jak uz jsem psal, celkove MNOHEM vetsi moznosti DM. DM v Ultime potreboval scriptare v podstate jen tehdy, kdyz vymyslel nejaky uplne novy druh npc, predmetu a podobne a chtel, aby se generovali jako obecny druh. Jinak stavba budov (mohl postavit cele slozite hrady), dungeonu, spawny.. to vse mohl provadet za realneho casu a vse samozrejme mohl udelat trvale i pres restart. Rucne a na miste mohl tvorit i trvale questy, kdy si udelal npc na to vhodne, napsal mu na miste dialogy, zadal co ma npc chtit, co ma davat jako odmenu - cely ten strom moznosti.. To ohromne pomaha. V podstate DM na NWN maji muj obdiv, ze vubec v necem tak omezenem dokazi delat tak vyborne questy.
Diky mensim rozdilum mezi postavami a celkove lepe stavenemu pvp (mag/nekromant vs lucistnik vs valecnik - u valecnika fencer vs swordsman...) bylo skutecne mozne zamerit svou postavu hlavne a predevsim na PvP (na rp shardech CvC - byt tento termin se tam tehdy nevyskytoval) a opravdu se bavit. Hralo se jak solo pvp, tak skupinove,
IMHO - proti NWNOsklivejsi grafika. Pro mne to sice neni moc dulezite, ale je to proste tak. Jinak co jsem videl proti modernim hram, tak hlavni nedostatek grafiky NWN jsou modely postav. Kdyz dotahnu hrace z nejake moderni hry, tak zkousne krajinky, monstra, ale ta jeho vlastni postavicka mu proste prijde uz odporna.
Mensi moznosti ve staveni buildu - DnD system je v tomhle ohromne chytlavy.
Mene rozmanita magie - celkove je magie v Ultime trochu chudsi (presto nabizi zajimave moznosti - stavba kamennych zdi, teleport...).
Hlavni hracska zakladna na Ultima Online nebyla zvykla na jakekoli rp. Diky tomu, to co se tam bralo jako velmi vyspela rp komunita a velky pokrok ve vychove hracu smerem k hrani role, je tady uz bezne zazity standard.
Pokud by byl zajem a mel jsem nekdy cas, mohu se pokusit srovnat i primo ty dva shardy - Thalii a Dark Paradise 2.
Ted si jdu hrat.