Rady pro hru

Několik důležitých postřehů:

  • Sledujte pravidelně fórum, pročítejte stránky, poptejte se kolegů a zajišťujte si tím informace, které by se vás, eventuelně vaší postavy, mohly týkat a pomoci vám! Zažádejte si o přístup do IC Novinek frakce ve které jste se rozhodli hrát!
  • Vyplatí se si svou první postavu z počátku přespříliš nevysnít...realita světa nemusí být vždy v souladu s vašimi plány. Pokud se jedná o Váš úplný RP začátek, bývá dobré si vytvořit nejprve nijak extrémní figurku "na zkušenou", jejímž prostřednictvím se podíváte do prostředí, zjistíte, co a jak, jací hráči se zde pohybují, rozmyslíte si, do koho byste se vžili nejraději. Obvykle až druhá postava vydrží skutečně dlouho a stane se přirozenou součástí světa.
  • Využívejte prostý rozum. Například na Zemi by nikdo s koněm nenacválal do hospody, proto je naprostý nesmysl, aby tak učinila něčí postava na Thalii (která má obdobné fyzikální i společenské zákony jako v realitě). Podobné příšernosti budou, pokud nepomůže napomenutí, přísně trestány, neboť se tím totálně kazí a ničí herní zážitek a zábavu ostatních!
  • Věrohodné role-play chování je velice vítáno. Jestliže DM uvidí, že jednáte zajímavě (a to nejen v přítomnosti jiných hráčských postav), dokážete pěkně vykreslit charakter své postavy a pobavit své okolí, máte mnohonásobně větší šanci na nějaký úkol (quest), zpestřování světa a odměny v podobně zkušeností či předmětů, než lidé, kteří bezcílně běhají po jeskyních nebo hrají tuctově, standartně, šablonovitě RP "aby se neřeklo".
  • Nečekejte, že vás zabaví někdo shora a myslete na to, že jde u multiplayer, nehrajete sami...jistě, existují fascinující postavy, lokace, systémy, historky, questy, ale vždy jde jen o podporu Vaší působnosti. Základem je stále komunikace, interakce mezi hráči, hrajícími si na své půvabné elfky a velebné čaroděje. Jakýkoliv svět formují vedle prostředí a příběhů hlavně hráči a rádi zde potkáváme takové, kteří dokáží Thalii posunout k lepšímu. Čím kvalitnější hráči budou, tím bude příjemnější a zajímavější i svět a tím spíš k němu budou směřovat i další dobří hráči.
  • Bezpečnost Vaší postavy na Thalii nikdy není stoprocentní...Thalie zevnitř se nachází v obtížné době. Přesto lze říci, že čím dál od poklidných mírumilovných osad, tím jsou končiny hrozivější. Pokud nechcete zbytečně umírat, formujte se spřízněnými hráčskými postavami družiny, pro něž jsou ostatně lokace tvořeny, nebo si najměte ozbrojený doprovod. Anebo jako jiní kupci vyčkávejte ve vsi a vybírejte si správnou dobu...je logické, že cesty budou ohrožovat lupiči a záhadní netvoři spíše pod rouškou noci.
  • Obrňte se trpělivostí. Ve většině oborů je potřeba: jak v řemeslech, tak při tažení, v rozhovorech nebo když si chcete vyjednat vyšší společenské postavení. Jen těžko se může stát rolník šlechticem přes noc...ale vše je možné. Se snahou a trochou času...které navíc odliší vážné zájemce od těch, co se za chvíli vytratí.
  • Chápejte, prosím, že DM jsou jen lidé, co se starají o Thalii ve svém volném čase. Proto může být občas náročné, když zrovna potřebujete něco vyřešit, sehnat pomoc. Zákony schválosti působí i ve místech virtuálních, tudíž se třeba po několik dní ne a ne sejít s DM ve hře. Pokud věc spěchá, pošlete PM na fóru (osobní zprávu) někomu z Týmu, abyste se dohodli na čase. V případě rozumných žádostí se vždy pokoušíme vyhovět.


Družina

Založení družiny

Družina se zakládá, pokud se sejdou postavy a získají nějaký společný cíl či úkol, nebo pokud spolu jen chtějí vyrazit za dobrodružstvím. Družina se zakládá, pokud se postavy potkají a dohodnou se na společném postupu. Družinu nezákládejte na dálku, když ani nevíte, kde ostatní jsou. Je docela otravné, když najednou někomu od neznámé postavy přiletí pozvání do družiny.

Svazani duseRozpuštění družiny

Družina se rozpustí, pokud je společný úkol členů splněn či pokud se vrátí z výpravy a rozejdou se. Také by postava měla opustit družinu, pokud zemře a vrací se přes podsvětí do svého chrámu a k partě se již nemůže v tomto dobrodružství připojit.

Komunikace v družině

Komunikace pomocí kanálu družina je popsána podrobněji v příslušné sekci. Základním pravidlem je, že se tento kanál používá jen pro komunikaci lidí v družině, aby je slyšel DM. Nikdy se tento kanál nepoužívá na OOC debatu a nebo na domlouvání se na dálku.

Vztahy ostaními postavami

Vaše postava žije normální život a vztahy s ostními prožívá stejně, jako každý z nás. Mezi postavami může vzniknout přátelství, láska, nenávist, atd. Záleží, jak se vztahy ve hře budou vyvíjet. Myslete na to, že svět není jen dobrý a můžete ve světe potkat i zlé postavy. V tomto případě je nutné si uvědomit, že se se musí rozlišovat vztah postava k postavě a hráč k hráči a nemíchat jedno s druhým. Často se stává, že hráči postav, které se nenávidí jsou v reálném světe přátelé.

Také je nutno dodržovat postoje ras mezi sebou, které vyplývají z historie (např. trpaslíci se nemají rádi s elfy). Více se dozvíte v sekci o jednotlivých rasách. Neznamená to, že by mezi těmito rasami nemohlo vzniknout přátelství, ale toto přátelství se vyvine až časem. Zpočátku k sobě tyto rasy nebudou moc vstřícné.

Afk

Afk znamená, když vaši postavu neovládáte a odejdete na chvíli od počítače (každý musí občas na WC či něco pojíst ). V tomto případě se ujalo psaní OOC hlášky: ,,//Afk a //zpět." Snažte se tomuto vyvarovat a nepoužívat to, jelikož to dost hráčů ruší a kazí to dojem z RP hry. Mnohem lepčí je tuto situaci zahrát do RP. Například tak, že vaše postava na chvíli usne (*padá mu hlava na stranu a zavírají se mu oči*) a když se vrátíte (*probudí se* ,,ehm, asi jsem na chvíli usnul, říkal si něco?"). Možností je spousta...

Odpojení ze hry

Pokud končíte s hraním a odpojujete ze hry, odpojujte se někde stranou. Nepůsobí dobře, když postava najednou před zrakem ostatních zmizí. Také pokud se připojíte příště a odpojili jste se například uprostřed náměstí, tak se může stát, že se objevíte v hloučku klábosících dobrodruhů. Což nevypadá moc dobře a je divné, kde se tam postava najednou vzala. Také se snažte vyvarovat sprchy OOC hlášek spojené s loučením, ty si můžete sdělit po tellu a nebo se rozloučit normálně v RP jako postavy. Řadu hráčů toto ruší.

Také se vyvarujte odpojení v nebezpečných oblastech, jelikož pokud se připojíte příště, tak tam budou opět potvory a mohou vás snadno zabít.

Pokud vám hra padne, tak se situace dá zahrát také RP. Například, že jste se zatoulali či jste si museli na chvíli oddechnout a postavy jste dohnali. Je zbytečné psát ,,//padlo mi to," to všichni vědí.

Smrt

Smrt ve fantasy světě není zpravidla definitivní. Bohové se nad vámi mohou slitovat a vrátit vás zpět do světa živých. Také ostatní postavy, pokud mají na to schopnosti, vás mohou oživit. Za návrat postavy mezi živé se ovšem platí, čím vyšší úrověň, tím více zkušeností postava ztrácí.

RespawnSluzby chram

Pokud postava zvolí znovuobjevení a projde přes podsvětí, zdejší vládce z ní vysaje část její duše a ona se může vrátit zpět mezi živé. Postava ztrácí část své paměti. Budeme počítat s jednou reálnou hodinou. Nepamatuje si kam předtím šla, či kdo a nebo co ji zabilo. Tedy není možné se vracet na místo, kde zemřela, doběhnout družinu, se kterou byla či se mstít vrahovi. Měla by být zmatená a dezorientovaná. Častým způsobem hraní znovuobjevení bývá u postav nevolnost, bolest hlavy, apod. Možností je spoustu, u každé postavy se toto může projevovat jinak.

Oživení (knězem, svitkem, atd.)

Pokud je postava oživena knězem, ztrácí opět poslední reálnou hodinu svých vzpomínek. Příznaky jsou stejné. Pokud je oživena během výpravy a ostatní postavy ji popíší situaci, může si rozvzpomenout na předešlé události.

Setkání se svým vrahem

Jako postava nevíte, kdo vás zabil. Časem se stane, že se setkáte se svým vrahem, situaci hrajte tak, že o ničem nevíte. Je to težké, ale nic jiného vám nezbývá. Je zakázáno se takto vrahovi mstít.

Pohyb

Běhání vs. chůze

Neběhejte stále, přece vaše postava nezvládne běhat v kuse 24 hodin/den, navíc ještě v plátovce. Když pak všichni jen běhají, tak to vypadá jak na běžeckých závodech perpetum mobile Navíc se dá koupit ve hře kůň, který vás poveze.

Přechody

V NWN se nejde jinak pohybovat po lokacích než po přechodech. Tyto přechody jsou čistě OOC záležitost. Proto hrajte tak, jako by tam nebyly. Může se stát, že má někdo pomalejší počítač a načítání lokací mu trvá déle, tak na něj počkejte a pokračujte společně. Nezneužívejte přechody např. k číhání na nepřítele těsně za přechodem či ke kladení pastí na přechod. Za přechod by mělo být správně vidět a tak byste těžko někoho překvapili.


Slovníček

Jakožto každá sympatická komunita, i osazenstvo kolem NWN hojně užívá svých, pro někoho nepochopitelných, terminologií. Pokusím se zde objasnit několik slov, na které můžete v OOC debatách narazit. A hele, OOC, už nám to začíná...OOC (out of character) - Vše, co se děje v realitě, nikoliv ve hře. Životy hráčů, ne postav. Technické záležitosti, systémy,

IC (in character) - Vše v rovině našich postav, příběhů světa Thalie, života tamějších obyvatel, samotné naše fantasy prostředí. Kdykoliv figurka cokoliv vypouští z úst, se samozřejmostí se jedná o IC událost. Sem nepatří ani špetka OOC...chceme se přeci občas od reality na chvíli odprostit hrou na hrdinu, což by tahání mimoherních skutečností narušilo.

Metagaming - Směšování IC a OOC informací dohromady, nejčasteji k osobnímu prospěchu. Kupříkladu kdyby Vaše postava využila informací o nepříteli, které víte Vy, Vaše osoba, hráč, jednalo by se o metagaming. Zakázán.

RP (role-playing) - Jsem přesvědčen, že již o něm bylo zde napsáno dost. Jednoduše: hrajte dle svého svědomí a představ, jak by se na Thalii Vaše postava měla chovat. Více zde.

Creeping - Nejedná se ani tak o opak důsledné RP hry, jako o přehnané obíhání prostředků, jak lze získat zkušenosti, tedy vylepšit statistiky a level Vaší postavy. Soustavné zabíjení tisíců skřetů (creepu) bez jediného IC opodstatnění, průpovídky a začlenění ostatních zrovna...nepotěší oko pozorovatele, ale dokud tím není omezován prožitek ostatních, není to nic vyloženě špatného. Někdy si tichým pomlácením pár dungeonů se zákeřnými stvůrami člověk dokáže hezky odpočinout.

Dungeon - Místo, ve kterém se odehrává valná část dobrodružství, kam se vydávají družiny. Uzavřený postor (třeba hrobka, labyrinth...) s pokladem, pastmi, nestvůrami etc. Aneb přesně to, co tolik hráčů na RPG zbožňuje.

Loot - Kořist, jíž lze na výpravě získat. Obvykle zpeněžitelná, někdy obsahuje i vzácnější kousky.

(Re)Spawn - Vyloženě technický výraz pro automatické zjevování nepřátel, kořisti, ale i spojeneckých NPC v té které lokalitě, pod nebesy, v domech či v dungeonu.

NPC (non-player character) - Počítačem (umělou inteligencí - AI) nebo Dé-eM-kem ovládané bytosti, obývající svět. Nezapomínejme však, že ony opravdu existují a žijí si své životy. I chudý měšťan může spatřit krádež a nahlásit ji stráži, která poté zareaguje a zadrží pachatele. I hloupí orci dokáží dobře bránit svůj tábor, držet se pohromadě a na útočníka nastražit past. Jsou na stejné úrovni jako hráčské postavy, lze si s nimi promluvit, věšina má po končinách thalijských navíc o mnoho vyšší vliv než kdejaký dobrodruh.

PC (player character) - Á, tak to je právě Vaše postava, kterou si stvoříte. Neplést s Vámi samotnými. Chová se ve světě, obývaném celými rozsáhlými civilizacemi, podle toho, jak ji Vy zamýšlíte a vedete. Dvoupísmení "PC" označuje všechny hráčské postavy.

DM = PJ = GM - Dungeon Master, Pán Jeskyně...osoba zaopatřující hru, oživující svět, zpříjemňující chvíle slušným hráčům...a ovšem i hlídající ty, kteří by podváděli a porušovali pravidla.

WB - World-Builder, Stavitel světa...člověk, který stojí za tvorbou lokací, herních systémů, modernizováním světa. Do této funkce spadá i ctěný skripter, který píše různé skripty (předpisy) a svět v podstatě programuje.

Toolset - Aneb NWN Aurora Toolset. Hra Neverwinter Nights obsahuje tento nástroj (program), ve kterém lze po troše cviku tvořit předměty, dialogy NPC a různé jiné současti modulu, jakož i své vlastní moduly...jakým je právě Thalie.

Modul - Profesionální přezdívka pro celek, svět. Obsahuje jednotlivé lokace, tedy složky modulu, ve kterých se pohybujeme, a všechny další potřebné věci pro chod světa. Opět připomínám, že z IC hlediska nic podobného není. Pro postavu je svět jeden, jejím utočištěm a místem k životu, bez lokací a namodralých přechodů mezi nimi...jak krajina za našimi okny v realitě. Jen obvykle o kousek půvabnější.

Quest, Autoquest - Úkol pro hráčské postavy, poslání, dobrodružství, v podstatě jakákoliv aktivita s cílem něco vyřešit. Někdy quest zastřešuje DM se svými prostředky, ale hojně jsou ceněni hráči, co dokáží pomocí tzv. autoquestu zabavit sebe i ostatní. Nebývá problém vymyslet si záminku, proč "zrovna tak moc potřebuji doprovod doprostřed hnízdiště harpyjí". A hned běžné tažení získává nový rozměr.

Statistiky postavy - Bodíky a další systémové náležitosti, které má ten který charakter. Přiblížíme níže.

Ability - Vlastnost postavy. V případě Dungeons and Dragons se tyto položky skládají se ze Síly, Obratnosti, Inteligence, Moudrosti a Charismatu, na jejichž základě se vyhodnocují složitejší schopnosti a některé hody. Jako celek tvoří dojem o tom, jaké jsou silné stránky a slabiny Vaší postavy.

Skill - Dovednost postavy, co postava umí, má naučeno. V NWN je mnoho odvětví, na které se lze zaměřit a které přinášejí rozličné výhody do všech směrů života, nejen boje.

Feat - Odbornost postav. Specifika, která se vybírají při přechodu na vyšší úroveň dle vlastností a dovedností postavy. Přinášejí nové možnosti, třeba schopnost používat složitější zbraň.

HP (hit points) - Herní indikátor zdraví Vaší postavy. Podle poču zásahových bodů odvodíte, kolik toho ještě vydrží - jestli už náhodou není čas na ústup anebo konečně diplomacii.

AC = OČ - Obranné číslo. Schopnost Vaší figurky vykrýt údery či uhnout ráně. Zvyšuje je mimo jiné zbroj a obratnost.

XP (experience points) - Zkušenost Vaší postavy, prostředek k nabývání nových úrovní. Čím více toho prožila, tím je schopnější, tím lépe se vypořádá s dalšími záhadami a komplikacemi. Na Thalii funguje kombinovaný systém, který naděluje XP nejen za válečné operace a creeping, ale i za čas a další činnosti...a samozřejmě zkušenostní body mohou rozdávat za pěknou hru i DM.

Level - Úroveň po česku. Pomyslné stupínky, po kterých postava kráčí k větší moci své osoby. Často však nemá mnoho společného s respektem od ostatních, od úřadů zemí, neboť společenské postavení Vám zabíjení monster nevydobude. Naopak i papírově slabá postava může věnovat svůj čas společenskému postavení a stát se třeba velitelem jiných, o mnoho protřelejších, "zkušenějších".

Summon - Dočasně vyvolaný NPC pomocník k PC. Na Thalii existují tucty druhů podobných potvůrek, které si mohou některá povolání přivolat ku posílení.

BAN - Zemezení určitému účtu (accountu) nebo IP adrese přístupu na server, tedy do hry nebo na fórum. Je udělován jen ve velice výjimečných případech vážného porušování pravidel a základních mezí slušnosti.

Bug - Moucha. Chybka. Aneb nic není dokonalé. Žádáme všechny, kteří by si všimli systémové chyby, ať problém popíší v příslušné části fóra, aby mohl být odstraněn. Zneužívání bugů k vlastnímu zisku je přohřešek a nefér vůči hráčům!

Lag - Ale fuj! Všichni doufejme, že jich příliš nepotkáte a nebudete tedy potřebovat vědět, oč se jedná.

Log - Připojení se do hry. Tímto slovem začínají různé pozoruhodné patvary anglického "log in" jako "lognout se", "zalogovat", "relogovat" apod.

Hra - To, co vám právě teď přeji, aby bylo co nejpříjemnější...a stejně tak všem, se kterými se Vaše postavy setkají. Hezkou a relaxační hru.

Mikes gallery Fantasy Planet